صحرا موسوی هستم فارغ تحصیل رشته سینما و ساکن لندن . ا

23.1.12

افغانستان بستری مناسب برای بازگشت به سینمای اکسپرسیونیسم

در طول تاریخ سینما، گرایشهایی فکری و وقایع اجتمایی که همگی حاصل وجود انسان هستند و انسان نیز که حاصل شرایط اجتمایی است در سینما تاثیر گذاری مستقیم داشته است و ابعاد مختلف ترسهای درونی انسان به شکلهای مختلف بر پرده سینما جان گرفته  .
نهضت  اکسپرسیونیسم سالهاست که تمام  شده است ولی بیانی را که بوجود آورد در سینما و تصویرگری ماندگار شد. عامل و انگیزه پیش راندن سینمای اکسپرسیونیسم وحشت انسان از پدیده های مختلفی است که در زندگی برای  او رخ میدهد و ترسهایی چون گرسنگی ، مرگ ، فقر ، ترس از برخورد به ناملایمات و جنگ بوده است 

همه این احساسات بودند که خمیر مایه سینمای وحشت را از ابتدا تا کنون ساختند و در شکلهایی موجودات عجیب و انسانهایی
که تحت تاثیر شرایط مختلف تغییر میکنند بر پرده سینما آمدند . نمونه  بارز ان سینمای خسته پس از جنگ جهانی اول و دوم بود
زمانی که همه ان ترسها و احساسات پس از جنگ به صورت دراکولا در آمد و به شکل خون آشام پدیدار گشت  که نمایانگر روح اصلی جامعه و درون تیره انسان خسته پس از جنگ را بیان میکرد .
در سینمای آینده افغانستان اضطراب های حاصل از جنگ چگونه ترسیم خواهد شد ؟به جایی دراکولا و خون آشام ما شاهد چه نشانه های ازسالهایی جنگ خواهیم بود ؟  دراکولا و خون آشام در سرزمین ما جایی خود را به چه چیز دیگری  خواهد بخشید ؟
تصویر انسان در سینما نظر به این که فیلم سازها از چه منظر فکری و از کدام بستر اجتمایی گفتمان فیلم خود را بازتاب داده اند بسیار متفاوت از هم دیگر عمل کرده است و میکند اما با این شباهت که در همه تاریخ سینما ما شاهد این بوده ایم که تصویری مطلق از انسان وجود ندارد و جامعه همه درد نیست. 

No comments:

Post a Comment